Gracze wywierają większy wpływ na otaczających ich znajomych niż osoby nie grające w gry komputerowe.
Mocny rozwój branży gier komputerowych daje marketerom nowe możliwości dotarcia do graczy i ich otoczenia. Badania tego rynku pozwalają zauważyć rosnącą ilość graczy ale także ich jakość jako odbiorcy reklamy ale także nośnika informacji o marce.
Badania przeprowadzone ostatnio przez IGN Entertainment oraz Ipsos MediaCT, na graczach konsolowych, urządzeniach przenośnych oraz komputerach PC i Mac pokazują jak bardzo gracze wywierają wpływ na swoje najbliższe otoczenie. Gracze dodatkowo czerpią wiedzę nie tylko z gier ale także ze swojego naturalnego otoczenia mediowego.
Na pytanie, czy ich znajomi i rodzina bazują na ich wiedzy odnośnie nowych technologii –
39% graczy odpowiada twierdząco, w porównaniu z 21% osób niegrających. Także odnośnie pytania dotyczącego wiadomości o filmach, rozrywce czy telewizji, 37% graczy potwierdza, że ich stanowisko jest znaczące dla otaczających go znajomych i rodziny, gdy w wypadku osób niegrających tylko 22% osób twierdzi w podobny sposób.
Dzieląc graczy na różne grupy, można stwierdzić, że gracze z najbardziej stereotypowej grupy – mężczyźni, single, znający się na nowinkach technicznych – są najbardziej wpływową grupą. 46% osób z tej grupy twierdzi, że znajomi i rodzina zwracają się do nich o opinię na tematy związane z rozrywką, a do trochę ponad połowy znajomi zwracają się odnośnie najnowszych technologii.
Gracze, mający najmniejszy wpływ na innych, to osoby z kategorii „online puzzlers”, grający w układanki oraz gry on-line z kategorii casual, graczami takimi są głównie kobiety.
Dla marketerów poszukujących dotarcia do osób, które aktywnie korzystają z Internetu badania graczy ukazują, iż gracze są bardziej aktywni, niż pasywne osoby nie grające. Gracze korzystają także z większą częstotliwością z innych usług, takich jak komunikatory oglądanie filmów i słuchanie muzyki on-line, prowadzenie własnego bloga czy dzielenie się filmami i zdjęciami.
Oczywiście sami gracze są także atrakcyjną grupą dla działów marketingu wielu firm. Estymacje odnośnie tego rynku wskazują, iż wydatki na reklamę w grach osiągną w 2012 650 mln USD, ponad dwukrotność wydatków z 2007 roku (295 mln USD).