Jakim graczem jestem, czyli klasyfikacja graczy wg. Bartle’a

Jakim graczem jestem, czyli klasyfikacja graczy wg. Bartle’a

Killer (zabójca), Achiever (zdobywca), Explorer (odkrywca) czy Socializer (towarzyscy) – jaki gracz siedzi w Tobie?

Istnieje wiele sposobów na jakie możemy dzielić graczy, od stanu posiadania gier (ciekawym jest gracz sroczy), przez prosty podział casual – hardcore, po zaproponowany przez Newzoo głębszy podział ze względu nie tylko na granie, ale konsumowanie treści związanych z grami (o tym pisałem w jacekjankowski.pl/jakim-graczem-jestes-ty-a-jakim-twoje-dziecko-kuzyn-tesciowa-czy-dziadek/), jednak bardzo ważny sposób podziału graczy zaproponował Richard Bartle dzieląc graczy ze względu na ich motywacje względem gry i graczy.

Brytyjski profesor, badacz gier ale także twórca pierwszej gry w kategorii MUD (w 1978 roku) na bazie własnych badań i doświadczeń w oparciu o grę, która tworzył, zaproponował rozdzielenie graczy na 4 główne kategorie, 4 persony, osobowości, które determinują styl gry. Warto głębiej przyjrzeć się tym personom jeśli planujemy budowanie gry, znajomość motywacji może nam pomóc nie tylko przy planowaniu mechaniki, ale także rozwoju produktu oraz marketingu. Mechaniki, persony znane z gier pomagają także zrozumieć motywacje innych osób w zupełnie innych środowiskach, np. w szkole czy w rywalizacji zawodowej.

Kim są gracze wg Bartle’a?

Zabójcy (Killers)

Głównym celem gry jest dla nich pokonanie innych graczy, nie tylko w walce 1 na 1 jak np.: Fortnite, CS:GO, ale także tam gdzie można dominować w tablicy wyników, czyli nawet w Candy Crush Saga, czy szachach, jeśli te posiadają tablicę wyników, na której można porównać swoje wyniki z innymi graczami lub znajomymi.
Ich głównym celem jest rywalizowanie z innymi graczami, dominacja nad nimi, dążą do wygranej na podstawie dominacji, nad graczami a nie chęci skończenia całej gry. Lubią mieć wpływ na innych, jeśli osiągną dzięki temu osobiste korzyści.

Towarzyscy (Socializers)

Gracze, dla których liczy się interakcja z innymi graczami, chętnie pomagają, tłumaczą, tworzą klany i treści dookoła gry. Czerpią przyjemność nie tylko z samej gry, ale także, a może głównie, z interakcji z innymi graczami. Lubią spędzać czas w grze i na grupowych chatach, forach, grupach facebook czy discord. To oni są motorem społeczności, dbając o dobre relacje w grupie. Gra jest dla nich elementem większej czałości, gdzie główną osią są inni gracze.

Zdobywcy (Achievers)

Podobnie jak Zabójcy ich celem jest osiągnięcie wysokiego wyniku, jednak w odróżnieniu od nich nie chcą rywalizować z innymi graczami, a z sama grą. Przyjemność da im zarówno zdobycie odznaki za pokonanie poziomu, wykonanie zadania specjalnego czy zdobycie platyny. Sami chętnie podnoszą sobie poprzeczkę, przechodząc te same gry na coraz wyższych poziomach trudności. Ich celem jest rywalizacja z grą, zdobycie każdego dostepnego oznaczenia (achievement), odkrycie każdego zakątka mapy z dostępnymi misjami czy rozwinięcie do maksimum swojej postaci.
Gra jest dla nich wyzwaniem, mogą w nią angażować się nawet bez innych graczy, to ona stanowi oś zainteresowania.

Odkrywca (Explorer)

Zdobywcy szukają w grze wszystkieo co można osiągnąć, zliczyć, dobyć – dla odkrywców to jednak za mało Celem dla Odkrywcy jest wyszukanie wszystkiego co ukryte w grze, wszystkiego co można zdobyć przez zajrzenie pod każdy kamień, rozmawiając z każdą z postaci niezależnych (NPC), czy samemu odkryć w Easter Eggach. Dla nich wyzwaniem nie jest samo granie, zdobywanie wyznaczonych i opisanych osiągnięć – dla nich celem jest znalezienie każdego z niepasujących elementów, sekretnych miejsc. Czasami także wychodzą po za grę, szukając ukrytych elementów w plikach gry, regulaminach, zapowiedziach.

Kto jest kim?

Nie ma jednoznacznej odpowiedzi jakim graczem jesteś, możesz mieć bowiem cechy z każdej grupy, mniej lub bardziej dominujące w twoim sposobie grania. Persony, osobowiści graczy i ich potrzeby są jednak bardzo ważne przy projektowaniu gier, im więcej cech dana gra będzie posiadać, im więcej znajdą w niej gracze o różnych potrzebach, tym większa szansa na osiągnięcie sukcesu.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.