Dzieci spędzają przed ekranami 11 godzin tygodniowo

Dzieci spędzają przed ekranami 11 godzin tygodniowo

To prawie tyle samo co na zabawie w świecie realnym

  • Rodzice szacują, że ich dzieci spędzają na wirtualnych rozrywkach średnio 11,5 godzin tygodniowo – to mniej więcej tyle, ile spędzają na szkolnych zajęciach. 
  • Choć Internet staje się atrakcyjnym miejscem dla coraz młodszych roczników,
    4 na 10 rodziców nie wie, jak kontrolować aktywność online swoich dzieci. 
  • Marka LEGO, która w tym roku świętuje 90. rocznicę powstania zachęca rodziców do angażowania dzieci do fluid play – zabaw łączących świat digital z zabawkami w realnym świecie.

Dzieci co raz chętniej sięgają po elektroniczne zabawki już od najmłodszych lat. Jak przyznaje co drugi polski rodzic w trakcie pandemii czas spędzany przez ich podopiecznych na rozrywkach online jeszcze się wydłużył. Wyniki najnowszego badania LEGO Play Well 2022, przeprowadzonego przez firmę LEGO we współpracy z Edelman DXI wskazują, że najmłodsi spędzają przed ekranem 11 i pół godziny tygodniowo. To niewiele mniej, niż poświęcają na typową zabawę (15,3 godziny), za to dłużej, niż odrabiają zadania domowe (średnio 11,1 godziny). W dobie rosnącej troski o dobrostan psychiczny dorosłych, rodzice martwią się o zachowanie odpowiedniej higieny umysłowej dzieci. 

Dzieci grają dłużej, rodzice wiedzą mniej

Jak wynika z badania LEGO Play Well, już 6 na 10 rodziców w Polsce uważa, że ich dziecko spędza zbyt wiele czasu online. W sieci obecne są nawet przedszkolaki – tak przyznaje 78% badanych opiekunów dzieci powyżej 3 roku życia. Wśród najczęściej wskazywanych, potencjalnych zagrożeń wymieniane są m.in. nieodpowiednie treści w Internecie, niebezpieczeństwo nękania oraz nieprawdziwe informacje, z jakimi maluch mógłby się zetknąć. Te obawy podziela ponad ¾ rodziców.

Badanie wykazało poważny problem wśród rodziców – dorośli nie zostali wyposażeni w odpowiednią wiedzę, jak zapobiegać w/w zagrożeniom. Mimo to znaczna większość rodziców (90%) deklaruje, że dba o bezpieczeństwo maluchów w sferze online, a ponad połowa przynajmniej raz na miesiąc rozmawia ze swoją pociechą na ten temat.

Gdy zapytano ich jednak o to czy obserwują aktywność dzieci w Internecie, 40% badanych zadeklarowało, że nie wie, w jaki sposób mogą monitorować obecność online swoich podopiecznych, a co trzeci w ogóle nie umie powiedzieć, czym dziecko zajmuje się w sieci.  

Jasne strony cyfrowego świata

Opiekunowie dostrzegają jednak plusy obecności najmłodszych w Internecie, który dla coraz młodszych pokoleń staje się naturalną częścią ich życia. Przeważająca część (76%) polskich rodziców uważa, że kontakt ich dzieci z elektronicznymi zabawkami przynosi ich pociechom wiele korzyści. Na pytanie o konkretne zalety wprowadzania dziecka do świata online, ponad połowa (56%) dorosłych podkreśla w tym kontekście rozwój umiejętności krytycznego myślenia u dziecka. Rodzice dostrzegają także wzrost pewności siebie u podopiecznych (50% badanych) oraz umocnienie dziecięcych przyjaźni dzięki komunikacji przez urządzenia elektroniczne (57%).

Płynna zabawa: online i „w realu”

Eksperci przekonują, że nie trzeba rezygnować z udostępniania dziecku cyfrowego świata, by osiągnąć dobre efekty wychowawcze. Przeciwnie, dobrze zaplanowane rozrywki w sieci mogą być bezpieczne i wartościowe. 

Koncepcja “fluid play” zakłada, że współcześnie wychowywane dzieci świetnie odnajdują się zarówno w świecie realnym jak w wirtualnym. Te dwie sfery przenikają się a młode pokolenie płynnie i bezproblemowo pomiędzy nimi się przenosi. Dlatego producenci zabawek stoją przed wyzwaniem, aby ich produkty jak najlepiej odpowiedzieć na potrzeby dzieci i ich naturalne zachowania.

  • W Grupie LEGO od 90 lat nieustannie pracujemy nad dostarczaniem małym konstruktorom nowych, bezpiecznych i wciągających propozycji. Wśród projektów, wspierających kreatywną hybrydową zabawę, znalazły się dotychczas m.in. aplikacja Digital Building Instructions, pobrana 9,6 miliona razy w ciągu ostatniego roku, oraz inna aplikacja, LEGO Life, którą ściągnęło od czasu premiery w 2018 roku aż 33 mln użytkowników. – mówi  Beata Kucejko, dyrektorka marketingu LEGO w Polsce, Ukrainie i krajach bałtyckich, – Chcemy, aby nasze zabawki odpowiadały zarówno na nowe potrzeby młodego pokolenia, jak i dawały rodzicom poczucie bezpieczeństwa ich dzieci. 

Znaczenie odpowiednich zabawek w okresie dorastania i rolę branży w kształtowaniu rozwoju najmłodszych potwierdzają sami rodzice. O ogromnej roli, jaką mają do odegrania twórcy zabawek mówi aż 62% badanych. Dzięki połączeniu fizycznej rozrywki z wirtualnymi możliwościami zabawki mogą rozwijać nowe zainteresowania młodego człowieka. Poprzez “fluid play” dzieci poszerzają horyzonty swojej kreatywności w ciekawych oraz swobodnych warunkach, a w efekcie pozwalają dziecku dokonywać wyboru, podejmować próby i testy.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.