Gracze często spotykają się z opiniami, że granie nic nie daje – to, że rozwija mózg, uczy języków, radzenia sobie ze stresem czy podejmowania decyzji, to temat na inny wpis. Teraz jednak chce się skupić na podstawach – jak zarabiać na graniu nawet jeśli słabo gramy, a umiemy w robienie treści.
Zarabianie na streamowaniu nie jest proste, ale jest możliwe i może łączyć przyjemne – granie – z pożytecznym – zarabianie. Sam streamer, twórca musi spełnić kilka warunków – od charyzmy, przez trafienie w swoją grupę docelową, po systematyczność i obsługę naprawdę wielu ciekawych narzędzi. Co ciekawe, nawet jeśli nie uda wam się zarobić na streamowaniu, to możecie odkryć w sobie potencjał na innych polach – np. jako edytor, operator społeczności czy marketer. Te ścieżki podpowiadam tym, którzy chcą pracować z grami, albo w mediach. Ciekawa, chociaż wymagająca praca.
Ok, ale – jak zarabiać na grach, na tworzeniu treści?
Zarabianie na streamowaniu jest możliwe na wielu platformach – nie musimy w dodatku wybierać tylko jednej – do najpopularniejsze należą: Twitch oraz YouTube czy Facebook Gaming, ostatnio próbuje też wejść na to pole TikTok. Można wspomnieć o Instagram Live czy Kick. Ja jednak skupię się na Twitch, dodając ewentualnie wątki z innych platform.
Metody i narzędzia zarabiania na streamingu
1. Subskrypcje
- Podstawowe źródło utrzymania jeśli liczymy na stałe dochody, to comiesięczna opłata jako wsparcie dla streamera, platformy znaczną część opłaty subskrypcyjnej przekazują twórcy. Subskrybenci mogą także liczyć na dodatkowe korzyści na kanale, albo w innych miejscach – wszystko zależy od twórcy. Można bowiem ustawić np. kanały Discord tylko dla subskrybentów, organizować konkursy tylko dla nich, czy tworzyć grupy lub spotkania live wyłącznie dla tej zamkniętej grupy.
- Pamiętajmy, że obserwujący, to nie subskrybenci, ci drudzy to obserwujący+, albo obserwujący vip – z dodatkowymi opcjami, ale nie za darmo.
- Jako streamer warto zatem aby zaplanować dodatkowe bonusy nie tylko dla widzów obserwujących, ale także kolejeny poziom nagród dla tych co wam płacą stały bonus
2. Reklamy
- Platformy streamingowe żyją m.in. z reklam, a twórcy, którzy zapewniają treści na Twitch, czy Youtube wynagradzają, niestety w Polsce stawki RPM na reklamach wideo nadal są niskie (nawet część streamerów głośno narzeka na “grosiki”)
- Możemy sami dodać reklamy do naszych treści – korzystając np. ze współpracy jakie dają platformy takie jak np. InStreamly gdzie za konkretne działania, odsłony reklam na streamie czy pojawianie się opisu na czacie, kliki w linki streamer może otrzymać wynagrodzenie.
- Możemy także umieścić reklamy statyczne na stronie profilowej kanału, w formie klikalnych linków tekstowych lub graficznych. W tym wypadku możemy rozliczać się z partnerami w formie Flat Fee (np. za miesiąc wyświetlania) lub za kliki (stawka CPC) lub wykonane akcje po stronie klienta (CPA, CPS, CPL).
3. Wsparcie od widzów (napiwki, donacje, prezenty)
- Widzowie platform streamingowych chętnie wspierają swoich ulubionych twórców poprzez wysyłanie napiwków. Same napiwki, donacje, danate, są często powiązane z akcjami – od wyświetlenia kwoty i komentarza na streamie po np. przedłużenie streama o kolejne minuty / godziny w zależności od wartości napiwku.
- Do przekazywania napiwków służą różnego rodzaju narzędzia np. od Streamlabs, albo wbudowane elementy platformy – jak np. na TikTok.
- Jako napiwek można zatem przekazać konkretną kwotę, ale także wirtualny prezent, wirtualny przedmiot, który streamer może później zamienić na wypłatę
4. Współpraca reklamowa, sponsoring
- Gdy streamer ma już w miarę wyrobioną markę, dobrze utrzymuję kontakt ze swoją społecznością, trafia w potrzeby marek, reklamodawców – może liczyć na kontrakty reklamowe. Mogą one być pojedyncze, jednorazowe, albo stałe. Mogą obejmować cały kanał, wybrane segmenty lub konkretne typu materiałów – tu już macie dowolność.
- Warto określić na starcie warunki, oczekiwania, podstawowe miary sukcesu lub porażki – tak aby każda ze stron wiedziała na co się umawiamy, co chcemy osiągnąć, jakie wyniki mogą wskazywać zarówno o sukcesie (i np. kolejnych działaniach) a jakie o porażce (czyli potrzebie poprawy działania np. streamera, albo źle zaplanowanym działania)
5. Sprzedaż własnych produktów, merchu, promowanie produktów afiliacyjnych
- Streamerzy mogą wykorzystać swój kanał do sprzedaży własnych produktów (np. kubki, plakaty, koszulki), tworzyć całe linie produktowe (w zależności od tematyki i grupy odbiorców – wystarczy sprawdzić jaką gamę produktów sprzedawała Ekipa czy Team X) przez własne sklepy internetowe lub platformy oferujące produkcje i sprzedaż na zamówienie.
- Kanał może stanowić także dobre miejsce dla programów afiliacyjnych, gdzie wynagrodzenie uzależnione jest od efektywności streamera, który otrzymuję wynagrodzenie za wykonanie akcji po kliknięciu użytkownika w link afiliacyjny. Tu plusem jest szeroki dostęp takich programów oraz możliwość przystąpienia do nich nawet bez dużego zasięgu lub gwarantowanego efektu.
Na co zwrócić uwagę jeśli chcemy zacząć zarabiać na streamingu
1. Tworzenie unikalnych treści i dobranie treści do odbiorców
- Streamerom ciężko czasami się przebić przez gąszcz już obecnych twórców, dlatego warto zadbać o treści, które z jednej strony odróżnią się od tego co jest dostępne na platformach, a z drugiej utrzymają taką jakość, aby utrzymać widza
- Można bazować na sprawdzonych formatach takich jak tutoriale, ulubione lub popularne gry, Q&A, czy ekskluzywne sesje dla subskrybentów, co może przyciągnąć większą liczbę widzów i subskrybentów.
- Można szukać swoje niszy, eksperymentować
- Jakąkolwiek drogę wybierzemy, ważne aby wyciągać wnioski, sprawdzać co i jak działa na nas, na naszych widzów, na nasze statystyki i dochody
2. Budowanie marki osobistej i dbanie o jakość
- Budowanie silnej marki osobistej do podstawa jeśli chcemy osiągnąć sukces w streamingu, to temat na szerszy wpis, ale z podstawowych elementów to:
- szczerość i autentyczność – nie udawajmy kogoś, kim nie jesteśmy, bo wcześniej czy później obróci się to przeciwko nam
- otwartość na zmianę – słuchanie swojej społeczności, rynku i siebie, otwartość na feedback i zmianę
- unikalność – szukanie UVP (unikalnych propozycji wartości) tak aby zachowując naturalność w komunikacji przekazywać rzeczy ważne dla odbiorców, ale też takie, które dla nas będą naturalne i zachęcające do działania
- spójność w komunikacji – pamiętając, że życie streamera nie kończy się w momencie zakończenia streama, każda aktywność w social mediach i w życiu powinna być spójna z tym co mówimy, robimy na streamie
- obecność – nie tylko systematyczna obecność na streamie, ale także obecność w innych social mediach – od instagram, po LinkedIn
- networking – od bycia obecnym na swoich kanałach social media, przez Discord, po nawiązywanie kontaktów z markami i innymi streamerami
- Dbanie o jakość to nie tylko jakość obrazu, dźwięku czy dobór gier, pamiętajmy także o:
- słownictwie – tu streamerzy są blokowani za zbyt agresywne słownictwo, przekleństwa
- systematyczności streamów i publikacji
- wiarygodności
- skupieniu się na swoich celach, swoich tematach
- relacje z widzami, interakcja z nimi nie tylko na streamie, ale też w social mediach i na spotkaniach na żywo
Oczywiście temat jaki podejmuje jest szerszy, w razie pytań, potrzeby pogłębienia, podesłania odnośników, konsultacji – jestem tu dla was i zapraszam do kontaktu.