Co to jest esport (e-sport, sporty elektroniczne)?

Co to jest esport (e-sport, sporty elektroniczne)?

Czym jest ten esport, lub jak inni piszą e-sport, lub sporty elektroniczne. Trudność w zdefiniowaniu możemy mieć już na poziomie tego czym jest sam SPORT, wg definicji jest to aktywność fizyczna, która wpływa na wypracowanie lub poprawienie kondycji fizycznej, rozwoju społecznego lub osiągnięcia wyników sportowych na różnych poziomach.

Definicja sportu jest na nas pomocna, ponieważ dzieli go na amatorski (gdy jest podejmowany w ramach wypoczynku, rozrywki lub odnowy siły fizicznej), wyczynowy (gdy nasza aktywność ma na celu maksymalizację wyników sportowych) oraz profesjonalny (gdy sport uprawiany jest w celach zarobkowych).

Wracając do grania w gry komputerowe, konsolowe i mobilne, można upraszczając podzielić podobnie graczy na amatorskich (grają dla przyjemności, ze znajomymi), wyczynowych (ich rozgrywki są zaplanowane także, aby poprawiać swoje wyniki, czy być najlepszym na planszy, lub zdobyć wszystkie trofea) oraz graczy profesjonalnych (grających i współzawodniczących w celach zarobkowych) – i to tych ostatnich możemy nazwać Esportowcami.
Pełniejszy podział graczy znajdziecie w artykule “jakim graczem jesteś ty…”

Droga do zrozumienia ścieżki kariery profesjonalnego gracza (esportowca) może kierować nas poprzez ścieżki wydeptane i lepiej znane osobom urodzonym przed 1990 rokiem w karierach sportowców – czy to Roberta Lewandowskiego, Adama Małysza, czy Igi Świątek. Dojście do profesjonalnego esportu i wymagane kroki są bowiem różne dla różnych gier, tak samo jak różne są potrzeby zawodnika piłki nożnej, skoków narciarskich czy tenisa. Większość zawodników zaczynała bowiem od zabawy grą, od grania dla przyjemności, gdy ich gra okazywała się lepsza od wyników innych rówieśników naturalnie część z tych graczy szukała możliwości rozwoju. Szukali bardziej wymagających przeciwników, lepszej możliwości treningu czy drużyny na podobnym poziomie. Tak jak sportowcy, zaczynają od grania na boisku z kolegami, czy korcie dla przyjemności, później dołączając do klubu niższej ligi, pną się w górę po szczeblach kariery, tak gracze komputerowi, gdy ich umiejętności są wystarczająco dobre, a sprzęt na jakim grają nie odbiega od tego co jest standardem – mogą starać się ulepszyć swoje umiejętności i grać w turniejach amatorskich, a ich kariera może rozwinąć się do gwiazd światowego formatu (łącznie z zarobkami na światowym poziomie). Na zaplanowanie kariery esportowca zostawię osobny artykuł, jednak podstawowe zasady to: systematyczność treningów, stała analiza rozgrywek i rozwój umiejętności, czerpanie radości z gry oraz zapewnienie warunków do treningu w postaci odpowiedniego sprzętu komputerowego i łącza internetowego.

W Polsce historia esportu zaczyna się na poważnie w końcówce lat ’90-tych XX wieku, gdy pierwsze turnieje ww grze Quake odbywały się w kafejkach internetowych, a jednym z pierwszych oficjalnych i udokumentownych wydarzeń był turniej podczas II edycji Gambleriady w 1997 roku. Wtedy wielkim turniejem było 7 stanowisk, na których zmierzyli się gracze. Czyli pierwsi profesjonalni polscy gracze, to osoby obecnie spokojnie po 30-stce, a często o wiele starsze.

Przez lata esport w Polsce i na świecie zmieniał się, rozwijał, ewoluował – o tym bardzo ciekawie opowiedział Janusz Kubski w serii artykułów, które opowiadają historię zaczynając od tego co było jeszcze przed latami ’90-tymi (całośąć do przeczytania na gry.wp.pl). Janusz Kubski, autor tej serii, jest jednym pierwszym z ojców, którzy zobaczyli w swoim dziecku potencjał właśnie w esporcie, jego syn Filip “Neo” Kubski wchodził w skład polskiej “Złotej Piątki”, która zdobywała najważniejsze nagrody w grze Counter-Strike, a więcej o jego drodze można dowiedzieć się z ciekawego wywiadu – “Legenda światowego “Counter-Strike’a”. Wywiad z Filipem “Neo” Kubskim

Wracając do samego esportu – czym jest esport?

Esport to rywalizacja na profesjonalnym poziomie w grach komputerowych. Każda gra, która daje równe szanse graczom, w której końcowy wynik bazuje na umiejętnościach gracza może stać się grą esportową. Najpopularniejsze gry, w których odbywają się turnieje, zawody, imprezy na poziomie krajowym i międzynarodowym to m.in.: League of Legends, Counter-Strike: Global Offensive, Overwatch, Fortnite, FIFA, DOTA2, Call of Duty, Rainbow Six Siege, ale także gry mobilne jak Clash Royale czy World of Tanks: Blitz. Nie można zapominać, że do tego grona należą także takie gry jak Farming Simulator czy wyścigi np. w Assetto Corsa.

W mojej ocenie, aby obecnie zostać pro-gamerem, epsortowcem, profesjonalnym graczem należy:

  • czerpać przyjemność z gry,
  • pracować nad swoją grą i jej ulepszaniem, nie tylko poprzez samo granie, ale także przez inne dostepne narzędzia,
  • utrzymywać balans pomiędzy graniem, aktywnością fizyczną oraz w wypadku młodszych graczy – edukacja,
  • rozpocząć rywalizację w turniejach lokalnych, ogólniedostępnych, amatorskich,
  • dbać o swój wizerunek cyfrowy, prowadząc dobrze i odpowiedzialnie swoje profile społecznościowe
  • być na bieżąco z tym co dzieje się z daną grą, jakie turnieje i wydarzenia dzieją się w naszej okolicy, regionie.
  • dbać o swój sprzęt, jakość stanowiska oraz łącza internetowego.

Aktywność w turniejach to podstawa, aby zostać zauwazonym przez profesjonalne drużyny. Należy tylko pamiętać, że nie tylko wyniki się liczą, ale także systematyczność uczestnictwa.

Obecnie powstają nowe miejsca, w których można trenować – zarówno obozy esportowe, kursy dla graczy jak i miejsca w których gracze mają dostęp do profesjonalnego sprzętu, i miejmy nadzieję, że pandemia nie przyczyni się do ich zamknięcia. Powstają także szkoły, klasy, kursy o profilu esportowym, kierunki na studiach wyższych o tym profilu – ale o tym zupełnie w innym materiale.

Liczę, że ten wstęp do esportu rozjaśni trochę i pomoże zrozumieć, w którym kierunku obecnie rozwija sie ta forma rozrywki i jak dużo jeszcze przed nami.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.